「情報通信分野における国家モデルに基づいた情報化政策に関する研究−ガバメントの限界とガバナンスの可能性−」
A Study on Information Policy by Using "Information State" Model: Limit of Government, Possibility of Governance
(博士学位請求論文:慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科、1998年度)
本論文のテーマは、情報通信が国家にとってどういう意味を持っているかを分析することである。本論文の意義は、第一に、これまでの政治学あるいは国際政治学の枠組において十分に論じれらていなかった情報と国家の問題をとりあげていること、第二に、次世紀の中核産業と目される情報通信産業を、どのように国益に結びつけるかという現実の政策的課題をとりあげていることである。こうしたテーマを分析するために、本論文では独自の「情報国家モデル」を提示し、米国を中心としたいくつかのケース・スタディーを行った。情報国家には三つのタイプがあると考える。つまり、独占型情報国家、ガバメント型情報国家、ガバナンス型情報国家である。この三つのタイプは、情報独占と情報共有のどちらを重視するかによって位置づけられる。このモデルでは、ガバメントとガバナンスは意思決定・合意形成システムとして考えられている。ガバメント・システムとは、「拘束力、強制力をもつ法制度による権利、義務に基づき、組織の正統性と一貫性を維持しながら行われる意思決定・合意形成システム」であり、ガバナンス・システムとは、「主体性、自発性および公益性に基づき、関与する行為者が目的意識を強くもって行う意思決定・合意形成システム」である。本論文の仮説は、国家はガバナンス型情報国家へとシフトすればするほど、潜在的な不満を減らすことができるが、意思決定・合意形成のためのコストは増大するというものである。つまり、米国は「ガバメント型」から「ガバナンス型」の情報国家へと移行しつつも、意思決定・合意形成に伴うコストを増大させていると考えることができる。この仮説を検証するために、まず19世紀英国と20世紀米国を対比させ、ガバナンス型情報国家の特徴を見いだした。そしてガバナンス型情報国家の抱える問題として、有害情報、プライバシー、暗号についてケーススタディを行った。また政府情報化によって政府と国民との間の関係の変化の可能性についても調査を基に分析した。さらに、WTO(世界貿易機関)の交渉を分析し、米国のガバナンス型アプローチが国際交渉にも適用されていることを示した。結論として、情報通信への傾注は、国民から見れば政府から情報を引き出すことによってエンパワーされる側面があるものの、国家全体の意思決定・合意形成コストは増大する傾向にあるということが確認された。
This dissertation analyzes the meaning of information or communication for sovereign states. This analysis is important of two reasons. First, it tries to clarify the relation between information and states, a problem not yet discussed in the literature. Second, it tries to draw policy implications from the analysis to make information and communication technology consistent with national interests. An original analytical model, the "information state model," is presented and developed with case studies. The information state model has three ideal types: monopoly-type information state, government-type information state, and governance-type information state. These types are placed on an axis ranging from information monopoly to information sharing. A hypothesis of this dissertation is that, the more a state shifts to a governance-type information state, it might have more costs for decision-making in return for reducing potential complaints. That is to say, the United States is shifting from a government-type information state to a governance-type information state, while costs of decision-making and agreement are increasing. In order to verify this hypothesis, the British Empire in the 19 th century and the United States in the 20 th century are compared and characters of a governance-type information state are extracted. Then, three case studies (indecent materials, privacy protection, cryptography) are discussed to clarify problems which a governance-type information state has to solve. And changes in relationships between governments and people are shown in analyses of governmentsユ homepages and the Electronic Freedom of Information Act of the United States. Moreover, it is evident that a governance system is applied to international negotiations in WTO (World Trade Organization). One conclusion of this dissertation is that it is a double-edged sword for a state to devote itself to information technology because although people are empowered by information technology, social costs can increase.