01: Get closer

Learning with camera phones

Fumitoshi Kato (Keio University)

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Get closer

A very basic of field research is to “see” things with your own eyes. You need to get closer to the objects/events by yourself, other than using the zoom function of your camera. There is no need to hesitate. With an awareness of being a researcher, and with a playful imagination, try to approach to the object/event as close as possible.
If your research sites are public spaces such as train stations, parks, or places known as “tourist spots,” it is relatively easy to conduct your fieldwork. However, it is important to understand that, sometimes, directing your camera lens is itself a “violent” conduct for the ones being researched. When you plan to visit strange places or to work within intercultural settings, an extra caution may be required. If you feel approaching to the objects/events is difficult, think about why and how you feel as such.

Go out to the field and take 3 pictures:

  1. First, identify an object/event to focus, and take a photo, then,
  2. approch closer to the object/event and take the second photo, and,
  3. further, get closer to the object/event and take another photo.

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It is important to experientially understand the relationships between the size of the object/event that you capture (i.e., how it is framed with your camera), and the distance to the object/event within the frame (i.e., how close you have approached the object/event).

フィールドワークの基本は、じぶんの目で見ることである。カメラのズーム機能ではなく、じぶんの足を使って、観察対象に近づく。その時、躊躇は禁物である。フィールドワーカーとしての自覚(そして好奇心)をもって、できるかぎり距離を縮めてみる。
もしフィールドが、駅や広場などの公共スペースや“観光名所”として知られているような場であれば、さほど問題なく調査対象に近づくことができるはずだ。しかしながら、カメラのレンズを向けるということ自体が、暴力的な意味をもつ場合もあるので、見知らぬ場所でのフィールドワークや異文化についての調査では、とくに注意が必要である。もし近づくのが難しいと感じたら、その理由を考えてみよう。フィールドに出かけて、3枚の写真を撮る。
① まず、観察対象を決めて1枚。→ ② そして、少し近づいて1枚。 → ③ さらに近づいて、もう1枚撮影する。フレームのなかの観察対象のサイズ(=カメラによって観察対象がどのように切り取られるか)と、被写体への距離(=その時、じぶんはどこまで近づいているか)との関係を身体的に理解することが重要である。

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