06: Search for footprints

Learning with camera phones

Fumitoshi Kato (Keio University)

Home > 06: Search for footprints

Search for footprints

A fieldworker needs not only a sensitivity to understand observable objects and events, but also a flexible imagination to think about unobservable objects and events. If you are familiarized with approaches for observing and recording, or with the idea of keeping a proper distance to the researched, let's begin to stimulate and enhance your sociological imagination.
The first practice is to imagine and reconstruct a sequence of human behavior through something observable.

Go out to the field and take a picture from the following points of view:

Record time and location of the research site as well.

  1. Somebody was there/something happened (i.e., lingering memory; footprint), or
  2. Somebody is approaching/something will happen (i.e., indication; sign)

06.jpg

Be fearless and playful. Think about the flow of time embedded within things that you captured. If you think your imagination or hypothesis is a “plausible” one, why and how? What kind of knowledge and experience becomes the premise? What are the things you need to consider in order to confirm your hypothesis?

フィールドワークには、軽やかなフットワークばかりでなく、ゆたかな想像力も必要である。何をどのように観察・記録するか、調査対象との距離をどのように保つかなど、フィールドでのふるまいがある程度身についてきたら(少なくとも、調査者であることをじぶんで意識するようになってきたら)、想像力を刺激するトレーニングをはじめよう。
まずは、観察可能な〈モノ・コト〉から、人びとの行動や時間の流れを読みとる練習をする。フィールドに出かけて、以下のような観点から1枚の写真を撮る。
 ・誰かがいた/何かが起きた(余韻・痕跡)
 ・誰かが来る/何かが起こる(予兆・前触れ)
撮影した日時、場所についての情報も併せて記録しておく。
ときには邪推を恐れずに、さまざまな〈モノ・コト〉に埋め込まれている時間の変化に思いをめぐらせてみる。じぶんの想像(=つまり、何らかの仮説)について、“もっともらしい”と思えるのはなぜか…どのような知識や経験がその前提となっているのか。その仮説が正しいことを確かめるためにはどうすればよいのか、できるかぎり具体的に考えてみよう。

For inquiries please contact:

Keio University • Faculty of Environment and Information Studies
5322 Endo Fujisawa, Kanagawa 252-0882 Japan
fk [at] sfc.keio.ac.jp